JT-6 mopu-idean  synty ja väittely
mopun järkevyydestä

Ilmailua ja purjelentoa vähemmän tunteville aluksi muutama selittävä sana:

1. Purjelentokone vaatii lentäjän lisäksi aina organisaation. Se on joko työnnettävä tai vedettävä autolla starttipaikalle ja sieltä pois. Ilmaan nousuun tarvitaan joko hinauskone lentäjineen tai vintturi+vinttaaja (harvoin nykyään hinataan autolla) ja mahdollisen maastolaskun sattuessa tavitaan hakuporukka autoineen ja putkiperävaunu.
2. Moottoripurjekone eli mopu ei vaadi mitään organisaatiota.  Lentäjä vain saapuu kentälle, vetää suojapussit pois koneen päältä ja tankkaa kanisterista 3....4 l bensiiniä. Sitten vaan koneeseen, rullaus starttipaikalle ja menoksi.  600.....1000 m korkeudessa moottori seis ja sisäänkelaus (tai potkurin lepuutus) ja purjelento alkaa. Jos huono sää yllättää, ei tehdä maastolaskua vaan kelataan moottori ulos ja haetaan uusi nosto tai palataan kentälle moottorilla. Lentäminen on mahdollista yhtä hyvin  vilkkaalta Malmin kentältä kuin typötyhjältä korpikentältä.

Huom! Osa oheisista linkeistä lataa aiheesta tehdyn pdf-dokumentin, joka voi olla kooltaan aika suuri ja lataus vie aikaa muutaman minuutin!



1.  1954 LIFE lehti julkaisi kuvasarjan 2-paikkaisesta Nelson Hummingbird purjelentokoneesta, jossa oli sisäänvedettävä 42 hv moottori ja jonka liitosuhde oli peräti 25. Tämä jäi kiehtomaan koulupojan mieltä. Muitakin artikkeleita alkoi ilmestyä ulkomaisissa ilmailulehdissä ja myöhemmin tilasin Hummingbirdin esitteen, pdf-dokumentti 400 kb.

2. 1965 kirjoitin mopu-aiheesta ensimmäisen artikkelini Tekniikan Maailmaan pyrkien esittelemään kaikki mopu-projektit joista löysin tietoa.  Jo tässä artikkelissa tuli läpikäytyä kaikki mahdolliset moottoriasennusvaihtoehdot, joilla mopu voidaan  toteuttaa.  Mukana oli myös JT-6 asennus, jonka siis toteutin 11 v myöhemmin. Pdf-dokumentti, 1.9 Mb

3. 1969 yritin kääntää PIK-19 projektin hinauskoneesta mopuksi, mutta minut äänestettiin Ilmailussa nurin. Kirjoitin sitten aiheesta 1970 PURJE JA MOOTTORILEHTEEN hyvin poleemisen artikkelin "Moottoriliihotin, leija vai lentokone?"  Tulin sohaisseeksi muurahaispesään ja syntyi aikamoinen "hullabaloo". Sain vastaani Suomen vanhoilliset purjelentovaikuttajat. Mopu leimattiin jopa "prostituoiduksi jalojen lintujen joukossa". Lue koko debatti. Pdf-dokumentti, 4,7 Mb

4. 1980 debatti jatkui Ilmailun palstoilla, kun Horman Janne palasi muistelemaan menneitä.    Pdf-dokumentti,   1 Mb

5. 1995 Raimo Nurminen (moninkertainen purjelennon Suomen mestari) kirjoitti Tekniikan Maailmaan  artikkelin "Mopuissa purjelennon tulevaisuus". Monissa kohdin olimme samaa mieltä mutta erojakin löytyy, koska katson asioita harrastuslentäjän, en kilpalentäjän näkökulmasta.  Pdf-dokumentti, 1,8 Mb

6. Asennemuutos mopuille myönteiseen suuntaan tapahtui  joskus 1980-luvulla. Tällöin mopulentämisen suurin vastustaja oli ostanut mopun ja kirjoittelu muuttui päinvastaiseksi kuin oli ollut yli 10 v aikaisemmin.
Pdf-dokumentti, 400 kb




Kommentteja:

Enpä ole aikaisemmin lukenut Purje ja Moottori -lehden artikkeleita. Mielenkiintoinen debatti, mahdat hykerrellä itseksesi! Kiitti lukupaketista.
Heikki

Voi vitsi, olipa hyviä artikkeleita!!!
Onko tämä uuden vastaan hangoittelu meidän suomalaisten omainaisuus, vai luullaanko, että se on meiltä pois jos jotain uutta kehittyy. Etpä ollut tuota tarinaa ennen kertonutkaan.
S.V.

Olipa mielenkiintoinen keskustelu. Sen siitä saa, kun häiritsee tosiuskovaisten maailmankuvaa. Tiedätkö, mikä on tilanne tällä hetkellä, kuinka paljon moottipurjekoneita mahtaa olla Suomessa?
Reijo


Takaisin JT-6 sivuille