JT-6 mopu-idean synty ja väittely mopun järkevyydestä Ilmailua ja purjelentoa vähemmän tunteville aluksi muutama selittävä sana: Huom!
Osa oheisista linkeistä lataa aiheesta tehdyn pdf-dokumentin, joka
voi olla kooltaan aika suuri ja lataus vie aikaa muutaman minuutin!1. Purjelentokone
vaatii lentäjän lisäksi aina organisaation. Se on
joko työnnettävä tai vedettävä autolla
starttipaikalle ja sieltä pois. Ilmaan nousuun tarvitaan joko
hinauskone lentäjineen tai vintturi+vinttaaja (harvoin
nykyään hinataan autolla) ja mahdollisen maastolaskun
sattuessa tavitaan hakuporukka autoineen ja putkiperävaunu. 2. Moottoripurjekone eli mopu ei vaadi mitään organisaatiota. Lentäjä vain saapuu kentälle, vetää suojapussit pois koneen päältä ja tankkaa kanisterista 3....4 l bensiiniä. Sitten vaan koneeseen, rullaus starttipaikalle ja menoksi. 600.....1000 m korkeudessa moottori seis ja sisäänkelaus (tai potkurin lepuutus) ja purjelento alkaa. Jos huono sää yllättää, ei tehdä maastolaskua vaan kelataan moottori ulos ja haetaan uusi nosto tai palataan kentälle moottorilla. Lentäminen on mahdollista yhtä hyvin vilkkaalta Malmin kentältä kuin typötyhjältä korpikentältä. | ||
1. 1954 LIFE lehti julkaisi kuvasarjan 2-paikkaisesta Nelson Hummingbird purjelentokoneesta, jossa oli sisäänvedettävä 42 hv moottori ja jonka liitosuhde oli peräti 25. Tämä jäi kiehtomaan koulupojan mieltä. Muitakin artikkeleita alkoi ilmestyä ulkomaisissa ilmailulehdissä ja myöhemmin tilasin Hummingbirdin esitteen, pdf-dokumentti 400 kb. | ||
2. 1965 kirjoitin mopu-aiheesta ensimmäisen artikkelini Tekniikan Maailmaan pyrkien esittelemään kaikki mopu-projektit joista löysin tietoa. Jo tässä artikkelissa tuli läpikäytyä kaikki mahdolliset moottoriasennusvaihtoehdot, joilla mopu voidaan toteuttaa. Mukana oli myös JT-6 asennus, jonka siis toteutin 11 v myöhemmin. Pdf-dokumentti, 1.9 Mb | ||
3. 1969 yritin kääntää PIK-19 projektin hinauskoneesta mopuksi, mutta minut äänestettiin Ilmailussa nurin. Kirjoitin sitten aiheesta 1970 PURJE JA MOOTTORILEHTEEN hyvin poleemisen artikkelin "Moottoriliihotin, leija vai lentokone?" Tulin sohaisseeksi muurahaispesään ja syntyi aikamoinen "hullabaloo". Sain vastaani Suomen vanhoilliset purjelentovaikuttajat. Mopu leimattiin jopa "prostituoiduksi jalojen lintujen joukossa". Lue koko debatti. Pdf-dokumentti, 4,7 Mb | ||
4. 1980 debatti jatkui Ilmailun palstoilla, kun Horman Janne palasi muistelemaan menneitä. Pdf-dokumentti, 1 Mb | ||
5. 1995 Raimo Nurminen (moninkertainen purjelennon Suomen mestari) kirjoitti Tekniikan Maailmaan artikkelin "Mopuissa purjelennon tulevaisuus". Monissa kohdin olimme samaa mieltä mutta erojakin löytyy, koska katson asioita harrastuslentäjän, en kilpalentäjän näkökulmasta. Pdf-dokumentti, 1,8 Mb | ||
6.
Asennemuutos mopuille myönteiseen suuntaan tapahtui joskus
1980-luvulla. Tällöin mopulentämisen suurin vastustaja
oli ostanut mopun ja kirjoittelu muuttui päinvastaiseksi kuin oli
ollut yli 10 v aikaisemmin. Pdf-dokumentti, 400 kb | ||
Kommentteja: Enpä ole aikaisemmin lukenut Purje ja Moottori -lehden artikkeleita. Mielenkiintoinen debatti, mahdat hykerrellä itseksesi! Kiitti lukupaketista. Heikki Voi vitsi, olipa hyviä artikkeleita!!! Onko tämä uuden vastaan hangoittelu meidän suomalaisten omainaisuus, vai luullaanko, että se on meiltä pois jos jotain uutta kehittyy. Etpä ollut tuota tarinaa ennen kertonutkaan. S.V. Olipa mielenkiintoinen keskustelu. Sen siitä saa, kun häiritsee tosiuskovaisten maailmankuvaa. Tiedätkö, mikä on tilanne tällä hetkellä, kuinka paljon moottipurjekoneita mahtaa olla Suomessa? Reijo | ||
Takaisin JT-6 sivuille | ||